22. 01. 2023

Co je operativní leasing?

Operativní leasing je pro spoustu lidí známý pojem, o kterém často slyšeli, ale na druhou stranu, jen málokdo opravdu ví, o co se jedná a jaké jsou výhody a nevýhody tohoto produktu.

Pryč jsou ty časy, kdy prodejci automobilů operativní leasing ve snaze zvýšení prodeje vozů poměrně štědře dotovali. Naopak, nyní, v době nedostatku automobilů na trhu a stále se prodlužujícím dodacím dobám řeší prodejci většinou opačný problém, a to je uspokojení poptávky zákazníků v nějakém rozumném časovém horizontu z důvodu nedostatku nových automobilů. Na druhou stranu to otevírá další možnosti, a těmi jsou operativní leasingy u vozidel ojetých, v oblasti operativních leasingů donedávna téměř zapovězené možnosti.

Operativní leasing je v principu jen dlouhodobý pronájem vozidla s příslušnými volitelnými službami. Víte přesně, kolik Vás vozidlo stojí a pokud měníte vozidlo každé dva roky, může takové řešení být vhodnou volbou. Určitě bych měl zmínit, že se nejedná o nejlevnější řešení, ale rozhodně to je řešení pořízení a užívání vozidla nejpohodlnější. Platíte tedy vlastně jen ztrátu hodnoty vozidla, která je úročena podobně jako klasické úvěry a leasingy a další doplňkové povinné či volitelné služby. Mezi základní patří jistě pojištění, většinou i servis, dálniční známka, silniční daň atp. až po zimní pneumatiky a jejich pravidelné přezutí z letních a naopak, ale také služby jako je třeba pick up servis, kdy si pro vozidlo přijede zaměstnanec servisu a po údržbě či kontrole Vám jej doručí na určené místo zpět. Logicky, za každou takovou službu musíte zaplatit, určitou provizi z ní má i banka samotná, ale podobný komfort Vám žádná jiná forma pořízení a užívání vozidla nenabídne.

Podstatnými položkami z hlediska měsíčního nájmu bude zejména celková doba trvání nájmu a také roční nájezd km. Většina poskytovatelů operativního leasingu má určitou volnou hranici km, kterou můžete za dobu trvání přejet neboli pokud máte operativní leasing na 2 roky s nájezdem 15 000 km ročně, pak bude hranice nájezdu za dobu trvání operativního leasingu velmi často třeba 30 000 km + 5 000 km. Nad rámec těchto sjednaných kilometrů budete platit za každý ujetý km doplatek, který je daný konkrétní smlouvou, ale pohybuje se cca kolem 5-6 Kč za každý ujetý kilometr nad rámec stanoveného limitu. V opačném případě, tedy najetím menšího množství kilometrů, dostanete určitou částku zpět, ale taková částka je vždy relativně přísně zastropována maximální možnou vratkou, a proto je třeba poměrně přesně odhadnout předpokládaný nájezd a s případným doplatkem vždy počítat. 

Operativní leasing má přesně stanovený nájezd kilometrů. Pokud stanovený limit překročíte, za každý ujetý kilometr navíc připlatíte přibližně 5-6 tisíc Kč. Proto si, před podpisem smlouvy, dobře promyslete, jak velký roční nájezd kilometrů máte.

U operativního leasingu bývá možnost vozidlo následně odkoupit, ale je to opravdu velmi individuální, od nabídek, které vůbec nedávají smysl až po takové, kde se vůbec nejedná o špatné podmínky, zvláště případech, kdy se jednalo o operativní leasing nového vozidla, znáte přesně jeho historii, stav, máte třeba koupené doplňky jako jsou zimní pneumatiky, nebo celou sadu kol včetně disků a vozidlo klientovi prostě vyhovuje.

Výhodou pro někoho může být zejména zásadní rozdíl oproti jakékoliv jiné formě pořízení automobilu, a to že vozidlo nevlastníte, takže není vidět ani na majetkových účtech, ani v registrech. A to bývá často velmi silným argumentem a podmínkou nadnárodních firem v ČR, které dávají často přednost určitému rozpočtu (budgetu) na vozidla pro své zaměstnance, ale nechtějí z mnoha důvodů vlastnit. 

Určitou stinnou stránkou tak minimálně z historie zůstává fakt, že při přebírání vozidla zpět si poskytovatelé úvěrů vozidla poměrně přísně kontrolují a každé poškození berou jako samostatnou pojistnou událost s příslušnou spoluúčastí. A ze zkušenosti víme, že čím je nabídka na trhu v porovnání s ostatními nižší, tím je taková přebírka vozu na konci přísnější a naopak, velcí hráči, kteří nedisponují na počátku tou nejatraktivnější splátkou bývají na konci nejbenevolentnější k určitým drobnostem. Z toho plyne jeden fakt, že ačkoliv jsou automobily ve většině případů jen užitkovou věcí, tak k těm, které máme na operativní leasing, bychom se měli chovat lépe než k vlastním, protože banka nám jen tak něco neodpustí.